Dorpsraad Lieshout ondersteunt bevrijdingsherdenking

18 september 1944 is Lieshout “officieus” bevrijd van de Duitse bezetting. Officies omdat die datum genoemd wordt in een brief van Burgemeester Mostermans en er daarna zeker nog schermutselingen waren. “Officieus”, maar wél een heel belangrijk moment in de Lieshoutse geschiedenis. Ook dit jaar zal dit belangrijke moment herdacht worden met een stemmige bijeenkomst. Op vrijdagmiddag 22 september (vanaf 13:30 uur) is er een herdenking in het Prinsenhof in Lieshout waar gepast stilgestaan zal worden bij deze memorabele datum.

Bevrijding

Ondanks dat het al bijna 80 jaar geleden is, is de bevrijding van Lieshout uiterst actueel. Op dit moment zien we immers overal in de wereld brandhaarden en zelfs een oorlog, die redelijk nabij is. Om die reden is het stilstaan bij de bevrijding -en de vrijheid die wij daardoor hebben- erg belangrijk. Een werkgroep bestaande uit Louis Doomernik, Ton van den Baar, Miryam van de Biggelaar en Cees Dingemans heeft samen met Mies van Berlo dan ook een passende herdenking in elkaar gezet. Vrijheid is immers minder vanzelfsprekend dan het lijkt.

Vrijheidsvuur

De initiatiefgroep heeft deze keer gekozen om een link te leggen naar het vrijheidsvuur dat op 19 september ontstoken wordt in Mariahout. Dat vuur komt op 22 september naar Lieshout en zal middels twee fakkels door de kinderen van groep 6 en 7 van de Sprankel naar het Prinsenhof worden gebracht. Daar zal de plechtigheid plaatsvinden. Na een welkomstwoord zal de vuurschaal aangestoken worden. Ook zullen er verhalen/gedichten worden voorgedragen door de kinderen en zullen er bloemen worden gelegd. Tenslotte wordt de Taptoe geblazen gevolgd door “2 minuten stilte”. Uiteraard zijn alle Lieshoutenaren van harte welkom en zullen belangrijke groeperingen als de Laarbeekse Bond van Veteranen, de oud-voorzitter van de vereniging van Airbornevrienden, het St. Servatiusgilde en de Heemkundekring acte-de-présence geven.

Banden versterken

De herdenking is op een schooldag gepland vlakbij de oorspronkelijke datum: zo kan de jeugd ook aansluiten en betrokken worden, zodat “het herdenken” ook voor de toekomst geborgd blijft. De werkgroep wil immers graag dat er ook in de toekomst bij dit soort belangrijke momenten stil gestaan wordt. Er is immers geen toekomst zonder verleden. En, door stil te staan bij belangrijke gebeurtenissen uit het verleden wordt nóg meer duidelijk dat deze grote invloed hebben op de toekomst. Even hier -gepast- bij stil staan zorgt voor de benodigde bezinning en brengt de mensen weer bij elkaar. Een initiatief dat prima past in het versterken van de sociale banden in het dorp Lieshout en dus ondersteuning verdient; óók van de Dorpsraad, die dit jaar de kosten voor de vlaggenmast en vlag heeft gedragen, samen met de Heemkundekring.