Dorpsraad Lieshout ondersteunt volop initiatieven

Het “Moederdaginitiatief” van Pluk & Puur is óók (financieel) ondersteunt door de Dorpsraad Lieshout

Dorpsraad Lieshout ondersteunt niet alleen met “raad” maar ook met “daad”. Onlangs hebben ze nog (financiële) ondersteuning geboden aan de Moederdagactie van groen-initiatief “Pluk & Puur”. Eerder hebben ze ook een bijdrage geleverd aan het evenement “Eierwerpen” dat op de Heuvel in Lieshout werd gehouden terwijl ook een bijdrage is geleverd aan een opfriscursus voor 55+ automobilisten die door de seniorenvereniging Laarbeek werd georganiseerd. Begin 2026 is ook al een bijdrage uitgekeerd aan de stichting Lieshout-C om een pop-up museum in te richten.

 Het mag duidelijk zijn: leefbaarheidsinitiatieven zijn er in vele maten en vormen en gelukkig weten de initiatiefnemers de weg naar de subsidiepot van de Dorpsraad steeds beter te vinden. De Dorpsraad heeft immers een mooie subsidiepot, die jaarlijks door een gemeentelijke bijdrage wordt gevuld. En, die subsidiepot mag de Dorpsraad besteden aan initiatieven die zíj de moeite waard vinden. Om die subsidies “fair en eerlijk” in te zetten heeft de Dorpsraad een commissie die deze aanvragen beoordeelt. Dat doen ze steeds op basis van een vast aantal spelregels en criteria.

 Voorwaarden

In de voorwaarden van de Dorpsraad Lieshout is onder andere te lezen dat de activiteit waar subsidie voor gevraagd wordt iets moet bijdragen aan de “leefbaarheid en/of sociale samenhang” in het dorp en dat inwoners of organisaties er gebruik van kunnen maken. Verder is de ondersteuning (normaal gesproken) eenmalig en mag het dus geen terugkerend initiatief zijn. Het initiatief moet daarnaast bedoeld zijn voor een bepaalde doelgroep en/of groep inwoners van Lieshout en moet liefst zo breed mogelijk gedragen worden. Uiteraard mogen er geen bezwaren uit de omgeving zijn en mag het geen louter commercieel oogmerk hebben.

Oproep

Allerlei leefbaarheidsinitiatieven worden dus ondersteund. “Leefbaarheid” is immers een breed en rekbaar begrip. Dorpsraad Lieshout roept dan ook organisatoren op om ook gebruik te maken van deze subsidiemogelijkheid.  De middelen zijn er immers en de Dorpsraad wil deze graag inzetten in projecten en activiteiten die het verdienen. Dus, organiseert u ook een evenement in Lieshout en heeft u twijfel of uw evenement ondersteund zou kunnen worden? Doe dan navraag bij de Dorpsraad via info@dorpraad-lieshout.nl of vul het aanvraagformulier meteen in. Wellicht kan ook uw evenement immers zomaar extra ondersteund worden!

Dorpsraad Lieshout blij met aanpak voetpaden

De “voetpad-versperring” aan de Ploeg is naar aanleiding van input van de Dorpsraad inmiddels verwijderd

Dorpsraad Lieshout heeft zich afgelopen jaar nogal ingespannen om de status én kwaliteit van de voetpaden in het dorp in kaart te brengen. De werkgroep Verkeer & Verkeersveiligheid had hiervoor diverse onderzoeken uitgezet waaruit volop feedback kwam. Inmiddels zijn de resultaten van hun inspanning zichtbaar en is er op verschillende plaatsen gewerkt aan de voetpaden en zijn de grootste hindernissen inmiddels opgelost of verwijderd.

De werkgroep Verkeer & Verkeersveiligheid van de Lieshoutse Dorpsraad heeft vorig jaar een traject doorlopen waarbij ze problemen met voetpaden in de Lieshoutse kern hebben verzameld. Deze informatie hebben ze, na enige uitwerking, gedeeld met de verantwoordelijken van de gemeente Laarbeek met als doel om te helpen bij het bepalen van de juiste prioriteiten.

Diverse informatiekanalen

De werkgroep had voor het in kaart brengen van voetpad-problematieken diverse lijntjes uitgegooid. Zo heeft ze de klankbordgroep gevraagd om mogelijke issues aan te reiken. Ook heeft ze het Laarhuys en de RunnersClub Lieshout (RCL) gevraagd om issues die zij ervaren door te geven, net als de “Wandelclub Franciscushof”. Met die laatste groep zijn de leden van de Dorpsraad zelfs eens mee wezen wandelen om zo zelf de problematieken te ervaren.

Nuttige rapportage

Alle informatie die toen verzameld is door de werkgroep is verder uitgewerkt en daarna gedeeld met de verantwoordelijke wethouder. Die heeft het uiteindelijk weer gedeeld met de verantwoordelijke afdeling BOR (Beheer Openbare Ruimtes). Naar nu blijkt is deze exercitie zeer nuttig geweest. De laatste weken is er immers op diverse plaatsen aan de voetpaden gewerkt en zijn de belangrijkste issues opgelost. Ook is de “voetpad-versperring” aan de Ploeg (ter hoogte van de Schop) inmiddels verwijderd: deze was immers met geen mogelijkheid te passeren.

Melding via Gemeenteportal

Gelukkig hoeft de gemeente Laarbeek niet afhankelijk te zijn van dit soort (eenmalige) input van de Dorpsraad; iedereen kan immers een melding maken. Als u op- of aanmerkingen heeft over de openbare ruimte, dan kunt u deze zelf – via een eenvoudige melding op de site van de gemeente – doorgeven. De gemeente maakt hier dan een zaaknummer voor aan en kiest een mogelijke oplossing. En, de ervaring leert dat meldingen die op deze wijze worden aangemaakt voortvarend worden opgepakt, net als de rapportage van de werkgroep Verkeer & Verkeersveiligheid.

Dorpsraad Lieshout vindt informatieavonden belangrijk

Huub de Wit (links) van de Lieshoutse Dorpsraad laat zich door de aannemer van woCom voorlichten over de plannen in de Baverdestraat.

De laatste tijd zijn er door de provincie Noord-Brabant en door woCom inloopavonden gehouden in het Lieshoutse Dorpshuis, om de bewoners te informeren over de plannen. De Dorpsraad vindt het delen van deze informatie met betrokkenen érg belangrijk, los van de mogelijkheden om nog invloed uit te kunnen oefenen op de plannen. Die invloed is immers beperkt, omdat vaak de belangrijkste stappen al gezet zijn.

 Het delen van ontwikkelingen met betrokkenen is een belangrijk goed. Door plannen te delen kunnen betrokkenen, in ieder geval, geïnformeerd worden over wat de plannen zijn. Kennis van de plannen is immers een eerste stap naar begrip voor de voorgenomen ontwikkeling.

Baverdestraat

Afgelopen week heeft woCom – om die reden – een informatieavond gehouden in het Lieshoutse Dorpshuis. Zij hebben daar hun plannen gedeeld over de realisatie van de nieuwe woningen in de Baverdestraat. WoCom had voor deze avond de betrokkenen persoonlijk uitgenodigd (en niet een algemene oproep geplaatst). De betrokkenen konden hier de schetsen zien van de voorgenomen gebouwen aan de Baverderstraat: aan die straat komen drie gebouwen te staan, waarin (sociale) huurwoningen gerealiseerd zullen worden. Aan weerszijden van de nieuwe zijstraten komen koopwoningen die op een later moment ontwikkeld worden. Op de “artist impression” was  de nieuwe situatie mooi, visueel weergegeven. De informatieavond was vooral bedoeld om “te laten zien” hoe de plannen er nu voor staan. Op basis van de (sloop- en) omgevingsvergunning zijn de woningen op het terrein inmiddels gesloopt. Volgende stap is nu het aanvragen van een bouwvergunning. Omdat in die bouwvergunning alle bouwkundige details vastgelegd worden, wilde woCom eerst de plannen laten zien, zodat gepolst kon worden of de plannen niet te ver van de wensen af staan. Nadat de bouwvergunning verleend is, kan er gebouwd worden. WoCom verwacht dat dat begin 2027 zal zijn waarna ze rond Kerst 2027 de eerste bewoners hopen te verwelkomen (deze planning is wel mede afhankelijk van de beschikbaarheid van voldoende stroom).

N615/Deense hoek

Ook de provincie Noord Brabant heeft onlangs een informatieavond gehouden, waar toegelicht werd dat men van plan is om een enkelbaans-rotonde aan te leggen op de plaats waar nu het, zeer gevaarlijke, kruispunt van de N615/Hoofakker met de Deense hoek ligt. Ook deze plannen waren schetsmatig en hadden duidelijk als doel om de betrokkenen te informeren. De geschetste rotonde bleek immers nog (lang) niet de definitieve versie te zijn en de vele vragen werden vooral gepareerd door te verwijzen naar allerlei zaken die nog onderzocht moeten worden. De detaillering van de rotonde zal in het najaar van 2026 plaats vinden in een samenwerking tussen de provincie en de aannemer waarna de realisatie in 2027 opgestart zal worden. De grote publieke opkomst bij deze informatieavond toont overigens duidelijk aan dat de inwoners graag geïnformeerd willen worden. Dat de publieke invloed op het project beperkt is hoeft de ontwikkelaar dan ook niet te weerhouden om betrokkenen in ieder geval te informeren, vindt de Lieshoutse Dorpsraad.

Dorpsraad Lieshout wil lokale informatie delen via buurt-apps

Deze noodoplossing is geplaatst op een plaats waar men een oplaadpunt voor elektrische auto’s wil maken. Communicatie via de buurt-app zou wellicht makkelijker zijn.

De Lieshoutse Dorpsraad wil graag midden in de samenleving in het dorp staan. Alleen dan kunnen ze aangesloten zijn op de wensen van de inwoners én kunnen ze de inwoners informeren. Naast de (wekelijkse) Nieuwsbrief en de communicatie met de klankbordgroep is de Dorpsraad daarom ook begonnen om -via de beheerders- buurt-apps te gebruiken om inwoners te attenderen en informeren.

 De Dorpsraad Lieshout is een maatschappelijke organisatie die in 2010 is opgericht op aandringen van de gemeente Laarbeek, voor en door de inwoners van Lieshout met als doel “het versterken van de leefbaarheid en sociale samenhang in de kern Lieshout (in de gemeente Laarbeek)”. Dorpsraad Lieshout richt zich dus aan de ene kant op de inwoners van de kern Lieshout (en omgeving) en op de lokale verenigingen, stichtingen, clubs en andere samenwerkingsverbanden en aan de andere kant op de gemeente Laarbeek en andere (semi)overheidsinstellingen.

Nieuwbrief en Klankbordgroep

De dorpsraad is er dus voor de inwoners van Lieshout. Om die reden verspreiden ze wekelijks een Nieuwsbrief waarin steeds één onderwerp waar ze mee bezig zijn nader wordt toegelicht. Ze verspreiden die Nieuwsbrief naar de (lokale en sociale) media én naar de leden van de Klankbordgroep. Deze groep is dus steeds als eerste geïnformeerd en wordt ook gebruikt om (af en toe) vragen te stellen. Wilt u ook lid worden van de Lieshoutse Klankbordgroep? Meld u dan aan via de site van de Dorpsraad: www.dorpsraad-lieshout.nl

Buurt-apps

Niet alle communicatie kan echter gevat worden in een Nieuwsbrief. Om die reden is de Dorpsraad ook begonnen met het gebruikmaken van buurt-apps. Hierdoor kunnen ze de informatie beter toespitsen op de locatie, uiteraard alleen als dit nodig is. Zo heeft de Dorpsraad via de buurt-apps de inwoners geïnformeerd over het voornemen om laadpalen in hun wijk te plaatsen. Die informatie is wel “algemeen gepubliceerd”, maar niet bij iedereen aangekomen. Via de buurt-app zijn de inwoners daarom aanvullend geïnformeerd voor hun specifieke situatie zodat ze tijdig kunnen reageren.

Informatie delen

Helaas zijn niet alle buurt-apps bekend bij de Dorpsraad en hebben ze op sommige plaatsen “noodoplossingen” moeten plaatsen, om de inwoners tóch te informeren dat men voornemens is een verandering aan te brengen: in dit geval het voornemen om een laadplaats te realiseren voor elektrische auto’s. Om dit soepeler te laten verlopen zou de Dorpsraad graag met meer (alle) beheerders van buurt-apps in contact komen, zodat die ook (waar nodig) van informatie kunnen worden voorzien. Uiteraard kan de beheerder zelf besluiten hoe en of hij/zij die informatie wil delen via de app. Beheert u ook een buurt-app in Lieshout of omgeving? Stuur dan even een berichtje naar info@dorpsraad-lieshout.nl zodat de Dorpsraad u – indien nodig – kan voorzien van informatie over uw wijk.

Dorpsraad Lieshout vraagt aandacht voor dorpsondersteuner

Miranda Goedemans staat iedere dinsdagochtend klaar om u te helpen; loop ook eens binnen om uw issues met haar af te stemmen.

Alle Laarbeekse kernen worden ondersteund door een sociaal werker. Deze Dorpsondersteuner is een vooruitgeschoven post van de LEVgroep die in het dorp helpt met vragen op het gebied van zorg, wonen, welzijn én zingeving. Miranda Goedemans doet dat voor Lieshout en is iedere dinsdagochtend (van 09:30 tot 12:00 uur) aanspreekbaar in het Dorpshuis in Lieshout. Ook voor vragen rondom financiën, bezwaarschriften of subsidieaanvragen kan Miranda u helpen om het juiste sociale raadslid te vinden.

 Vanuit de gemeente Laarbeek wordt (onder andere) dorpsondersteuning ingekocht via de LEVgroep. Deze brede welzijnsorganisatie werkt samen met inwoners, vrijwilligers, verenigingen, bewonersinitiatieven en maatschappelijke partners aan het welzijn van de (lokale) samenleving. De LEVgroep is hierin een “voorliggende voorziening”. Dus, een laagdrempelige voorziening om inwoners te ondersteunen op verschillende sociale terreinen; geen “hulp op indicatie”, dus. De Dorpsondersteuner is hierin een soort wegwijzer in dit grote, brede werkveld dat “Sociaal Domein” genoemd wordt.

 Dorpsraad en Dorpsondersteuner

De Lieshoutse Dorpsraad vindt het erg belangrijk dat het sociaal werk in Lieshout goed verloopt. Om die reden heeft de Dorpsraad veel contact met de Dorpsondersteuner. De Lieshoutse Dorpsondersteuner – Miranda Goedemans – sluit dan ook steeds aan bij de vergaderingen van de Dorpsraad, zodat “het sociale werk” en het werk van de Dorpsraad steeds goed op elkaar aangesloten zijn. Miranda is overigens, naast hét aanspreekpunt voor de sociale zorg en welzijn in Lieshout, ook coördinator voor het Ouderenwerk in geheel Laarbeek en daarnaast draagt ze de verantwoording over het steunpunt Mantelzorg.

Iedere dinsdagochtend

Miranda wil graag met inwoners in contact komen die behoefte hebben aan ondersteuning of hulp. Samen met u kan Miranda dan helpen bij het vinden van de passende ondersteuning voor uw persoonlijke situatie. Om zo min mogelijk drempels op te werpen is Miranda iedere dinsdagochtend in het Lieshoutse Dorpshuis en kunt u haar aanspreken. Ze wordt daar vergezeld door sociale raadslieden, die er samen alles aan doen om u te helpen.

Belangrijk werk

Vanwege hun belangrijk werk wil de Lieshoutse Dorpsraad graag meer aandacht vragen voor de rol én de aanwezigheid van de dorpsondersteuner. Ook voor vragen rondom mantelzorg ondersteuning en ontspanning kunt u bij haar terecht. Net als inwoners die leuke initiatieven of een leuk idee hebben  en ondersteuning zoeken bij het opzetten van de activiteit staat ze klaar. Wilt u in contact komen met Miranda? Loop dan binnen op de vaste inloopochtend (iedere dinsdag van 10:00 tot 11:30 uur) in het Dorpshuis in Lieshout of neem contact op via miranda.goedemans@levgroep.nl

Dorpsraad Lieshout moet op zoek naar nieuwe voorzitter

De huidige Lieshoutse Dorpsraad met links scheidend voorzitter Frank van Elderen.

Met de melding dat “hij het na ruim acht jaar tijd vond worden voor vernieuwing” heeft Dorpsraad voorzitter Frank van Elderen aangekondigd dat zijn vertrek nabij is. Al eerder heeft Frank aangegeven deze functie “niet eeuwig” te blijven vervullen, dus was deze mededeling geen donderslag bij heldere hemel. Gelukkig is de Lieshoutse Dorpsraad inmiddels goed gestructureerd en georganiseerd en heeft Frank toegezegd een opvolger graag op gang te willen helpen: een nieuwe voorzitter zal dus zeker goed in het zadel geholpen worden.

 De Lieshoutse Dorpsraad is in 2019 “heropgericht” en heeft -sinds dat moment- steeds Frank van Elderen als voorzitter gehad. Naast de voorzitter heeft de Dorpsraad ook een penningmeester, een secretaris en nog vier andere actieve bestuursleden. Een team, waar binnen óók ruimte is voor nieuwe bestuursleden, dat de schouders heeft gezet onder het leefbaar maken én houden van het dorp Lieshout (binnen de gemeente Laarbeek)

“Vers bloed”

Na ruim acht jaar als voorzitter te hebben gefunctioneerd heeft Frank van Elderen er voor gekozen om terug te treden en ruimte vrij te maken voor een nieuwe voorzitter. Ondanks zijn enorme drive om steeds voor Lieshout het beste voor elkaar te krijgen heeft hij gekozen om ruimte te maken voor “vers bloed”. Frank is immers nog steeds nauw betrokken bij alles wat er in Lieshout speelt, maar wil ook graag dat dat er nieuw elan komt om de leefbaarheid in het dorp verder te versterken.

Gestructureerd team

De Lieshoutse Dorpsraad is in 2019 nieuw leven in geblazen en sinds die tijd gestructureerd bezig om de wensen die er in Lieshout leven te koppelen aan de beleidsmakers om er zo voor te zorgen dat de beslissers rekening kunnen houden met die belangen. Omdat zij niet overal mee bezig kunnen zijn heeft de Dorpsraad er voor gekozen om zich te focussen op een aantal vaste aandachtsgebieden. Dat zijn Wonen, Voorzieningen, Verkeer(veiligheid) en Zorg en Welzijn. Naast de vaste aandachtsgebieden is er ook aandacht voor incidentele zaken en het (financieel) ondersteunen van leefbaarheidsinitiatieven krijgt ook volop aandacht. Sinds 2020 heeft de Dorpsraad er ook voor gekozen om aandacht te besteden aan “communicatie”. Wekelijks brengen ze dan ook een Nieuwsbief uit en hebben ze inmiddels een aardige klankbordgroep opgebouwd.

Meer bestuursleden gezocht

Omdat de Dorpsraad natuurlijk niet zonder voorzitter kan zal Frank nog even aanblijven en meehelpen bij het zoeken naar een geschikte opvolger. Ook heeft Frank toegezegd om zijn opvolger zo goed mogelijk in te werken, zodat de overdracht soepel kan verlopen. Aangezien Frank inmiddels heeft aangegeven écht te willen stoppen is wel van belang dat er zo snel mogelijk een opvolger gaat komen. Mocht je niet de ambitie hebben om voorzitter te worden maar wil je wél bijdragen in het bestuur van de Dorpsraad dan is hier natuurlijk ook ruimte voor. Naast een nieuwe voorzitter heeft de Dorpsraad ook nog ruimte voor nieuwe bestuursleden. Interesse? Neem dan snel contact op via info@dorpsraad-lieshout.nl of leg contact via www.dorpsraad-lieshout.nl.

Lieshoutse Dorpsraad blij met binnengehaalde financiële bijdragen

Frank van Elderen heeft -als voorzitter van de Dorpsraad- Twan van Bommel hartelijk gefeliciteerd met het binnenhalen van een forse subsidie.

Van verschillende kanten zijn er financiële bijdragen binnengehaald om de plannen voor de Lieshoutse kern te kunnen realiseren. Zo heeft de Stichting Lieshout C -samen met wethouder van de Berkmortel- een bijdrage van € 125.000,= binnen gehaald en heeft de gemeente Laarbeek een bedrag van € 2.200.000,= binnen gehaald uit de “Beethoven-gelden”. Beide bedragen kunnen nu aangewend worden voor het verder verbeteren van de plannen voor het Lieshoutse centrum.

De plannen voor de aanpak van het Lieshoutse centrum zijn al in een vergevorderd stadium. De grote lijnen hiervoor staan vast. Naast de renovatie en revitalisatie van de Heuvel, inclusief de aangrenzende percelen, is dat ook de vervanging van een groot aantal woningen aan de Baverdestraat en de verplaatsing van de supermarkt.

Stichting Lieshout C

Een van de partijen die betrokken is bij het Lieshoutse centrumproject is de “Stichting Lieshout C”. Deze stichting heeft als uiteindelijk doel om het -nieuw te realiseren- Café Coppens te gaan exploiteren. Dat gebouw zal gerealiseerd worden op de Heuvel, ongeveer op de plaats waar nu de Rabobank staat. De Stichting is nu bezig om het Lieshoutse centrum vitaler te maken en heeft daarvoor een Lokale Actie Groep geformeerd. Die hebben inmiddels het oude pand van fietsenwinkel “de Concurrent” omgetoverd tot creatief broeinest onder de naam “Heuvel 6”. Hier wordt nu kunst gemaakt (o.a. voor GLOW), tweedehands kleding verkocht, koffie geschonken en is ruimte gemaakt voor het Lieshoutse Brouwgilde én een fitnescentrum. Ook in de oude Rabobank is beweging: hier is de groep een expositieruimte aan het maken voor de werken van de Lieshoutse fotograaf Martien Coppens. Omdat de initiatieven gefinancierd moeten worden is subsidie gevraagd bij een programma dat de leefbaarheid van kleine plattelandsgemeenten (tot 5.000 inwoners) moet ondersteunen: dat programma heet LEADER. Onlangs is die subsidie goedgekeurd en mocht initiatiefnemer Twan van Bommel een cheque van € 125.000,= in ontvangst nemen, die hieraan besteed kan worden.

Beethoven-gelden

Ook de gemeente heeft niet stilgezeten. Zij hebben de subsidiemogelijkheden aangeboord die zijn ontstaan toen de rijksoverheid heeft besloten om de regio rond Eindhoven/ASML financieel te stimuleren: de zgn. “Beethoven-gelden”. Omdat Lieshout flinke plannen heeft voor woningbouw (o.a. op de Heuvel en in de Baverdestraat) blijken deze haarfijn aan te sluiten bij de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van deze ondersteuning. Door hier actief mee aan de slag te gaan is de gemeente er in geslaagd om hier zo’n € 2.200.000,= van binnen te slepen. Een fors bedrag waarmee de plannen -financieel- beter uitgevoerd kunnen gaan worden. De Lieshoutse Dorpsraad is blij met deze ontwikkelingen en de actieve houding van deze betrokkenen. Door hun inzet en actief ondernemerschap wordt de leefbaarheid in het dorp immers verbeterd: een doel dat de Lieshoutse Dorpsraad graag gerealiseerd ziet, om die reden heeft ze de betrokkenen ook gefeliciteerd en bedankt.

Dorpsraad Lieshout dankt vrijwilligers

Met een mooi schrijven én een “Laarbeek Gift bon” heeft de Lieshoutse Dorpsraad de vrijwilligers bedankt.

Met een “Laarbeek Gift bon” heeft de Dorpsraad Lieshout haar vrijwilligers bedankt. Vergezeld van een brief-vol-bedankjes én een “Vrijwilligerscompliment” van de gemeente Laarbeek heeft de Lieshoutse Dorpsraad haar vrijwilligers in het zonnetje gezet. Als datum voor de actie waarbij de bedankjes op de mat vielen was de landelijke “Dag van de Vrijwilliger” gekozen: passender kon het haast niet.

Na enkele jaren te hebben geëxperimenteerd met een “gezamenlijke borrel” voor de vrijwilligers is gebleken dat -ondanks dat het gezellige bijeenkomsten zijn- op deze wijze niet alle vrijwilligers bereikt kunnen worden. Om die reden heeft de Dorpsraad het dit jaar iets anders aangepakt en de vrijwilligers bedankt met een mooie “Laarbeek Gift bon” zodat zowel de vrijwilligers bedankt werden en daarnaast de lokale ondernemers gesteund worden. Beide werken immers hard aan het leefbaar houden van het dorp.

Dorpsraad verbindt

Dorpsraad Lieshout is zo georganiseerd dat het bestuur niet concreet in uitvoeringsprojecten zit: zij ondersteunen deze projecten wel met raad-en-daad of zorgen voor de kaders. Voor sommige projecten worden bijvoorbeeld de financiën verzorgd, voor andere wordt weer voor bezetting gezorgd of wordt met andere daden ondersteund. Naast deze projectondersteuningen zitten Dorpsraadleden ook in werkgroepen die de verbinding maken tussen bijvoorbeeld gemeente en burgers. Zo zijn er commissies voor verkeersveiligheid, leefbaarheidsinitiatieven en wonen en is er een werkgroep voor het buitengebied. Uiteraard participeren de bestuursleden volop in de werkgroepen en commissies om zo met inhoudelijke kennis te kunnen helpen.

Werkgroepen

Uitvoeringsprojecten die de Dorpsraad ondersteunt (en waar bestuursleden in zitten) zijn er in veel vormen. Zo is er een werkgroep die die welkomstpakketten voor nieuwe inwoners verzorgd. Ook de gezamenlijke collecte wordt ondersteund net als het Repair café, dat juist haar 12,5 jarig jubileum heeft gevierd. Ook is er een sneeuwruimploeg die op winterse dagen aan het werk gaat om de belangrijkste voetpaden vrij te maken. Kortom; veel vrijwilligers zijn op een breed vlak in werkgroepen van de Dorpsraad actief. Overigens, steeds met als doel om de leefbaarheid in het dorp Lieshout verder te optimaliseren; nobel werk, dus, waarvoor de Dorpsraad de vrijwilligers graag wil bedanken en in het zonnetje zetten.

Wilt u ook als vrijwilliger een bijdrage leveren aan het optimaliseren van de leefbaarheid? Neem dan contact op met de dorpsraad via www.dorpsraad-lieshout.nl

Zorgboog informeert Lieshoutse Dorpsraad over Franciscushof

De werkgroep “Wonen” van de Lieshoutse Dorpsraad is uitgebreid geïnformeerd over de visie met betrekking tot het Franciscushof

De Dorpsraad Lieshout is bijgepraat door de Zorgboog met betrekking tot de plannen voor het Franciscushof. De Zorgboog heeft immers besloten te stoppen met het “begeleid wonen” waardoor opnieuw een deel van het gebouw leeg komt te staan. Hoewel deze stap betreurd wordt is het wel prettig om aangesloten te blijven bij de ontwikkelingen. Die toezegging heeft de Zorgboog dan ook aan de Dorpsraad gedaan, die graag mee naar de toekomst wil kijken.

Het Franciscushof is al enige tijd onderwerp van discussie in Lieshout. De huidige leegstand is een veelvoorkomend onderwerp voor speculatie. Zo werd gesuggereerd dat deze gebruikt zouden gaan worden voor opvang van asielzoekers. “Een wild gerucht dat helemaal niet aan de orde is” zo heeft de Zorgboog aan de Dorpsraad bevestigd.

Ontmoeten en Wonen

Ook heeft de Zorgboog aangegeven dat het gebouw (voorlopig) zo zal blijven zoals het nu is. In het gebouw zullen twee functies blijven: “ontmoeten” en “wonen”. De functie “ontmoeten” is er al: van maandag tot en met vrijdag worden in de Hofkamer warme maaltijden geserveerd aan de bewoners én aan senioren uit de wijk. Graag willen ze deze eetservice nog breder inzetten en daarom nodigen ze bewoners uit de omgeving van harte uit om ook aan te schuiven. Ook hebben enkele clubjes de Hofkamer inmiddels gevonden voor hun ontmoetingen. Naast “ontmoeten” wordt de functie van ”wonen” nu dus alleen “logeerhuis”. De Zorgboog kon immers voor het deel “begeleid wonen” niet meer de gewenste zorg bieden.

Lange termijn

De Zorgboog wil graag een lange termijn ontwikkeling met het gebouw. Het gebouw staat immers perfect voor ouderen: vlakbij de dorpskern -waar hard gewerkt wordt aan verbeterde voorzieningen- naast de kerk en ook dichtbij het Dorpshuis. Op lange termijn willen ze dan ook graag aansluiten bij de gebiedsvisie die er ligt voor o.a. de Heuvel. “Op korte termijn kunnen ze daar echter niets voor invullen” wordt er aangegeven “wel willen we kijken naar de nu vrijkomende woningen; wellicht kunnen we daar ook wat op korte termijn mee”. Overigens, in de lange termijn omgevingsvisie wordt deze plaats overigens bestempeld als “Dorpse hoogbouw”.

Zorgboog blijft

Als gemeld ziet de Zorgboog geen kansen om op korte termijn ontwikkelingen door te voeren. Eerder is ook al eens onderzocht of een deel van de oude leegstaande zorgappartementen omgebouwd zouden kunnen worden naar gewone (kleine) appartementen. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Datzelfde wordt nu wel even onderzocht voor de vrijkomende woningen waar voorheen begeleid wonen in zat. Wellicht dat deze op korte termijn benut kunnen worden en daarnaast is positief dat de Zorgboog hier graag wil blijven en op de lange termijn met passende ontwikkelingen wil aansluiten.

Dorpsraad Lieshout trakteert bij jubilerend Repaircafé

Het Lieshoutse Repaircafé bestaat exact 12,5 jaar.

Het Repaircafé in Lieshout bestaat 12,5 jaar: daarmee is het -met afstand- het oudste Repaircafé van Laarbeek en dat moet gevierd worden, vindt de Lieshoutse Dorpsraad. Om die reden heeft ze de leden van dit reparatiegilde (én hun klanten) getrakteerd op gebak. Dorpsraad Lieshout is er immers trots op dat deze werkgroep zo goed functioneert en nog steeds heel relevant is.

 Een van de -zelfstandig opererende- werkgroepen van de Lieshoutse Dorpsraad is het “Repaircafé”. Dit initiatief bestaat deze maand exact 12,5 jaar. Oorspronkelijk was dit het enige Repaircafé in Laarbeek en dus werd de naam “Repaircafé Laarbeek” gebruikt. Inmiddels hebben de andere kernen ook een eigen Repaircafé en is de naam daarom veranderd in “Repaircafé Lieshout”.

Repaircafé Lieshout

Repaircafé is een landelijk initiatief dat stimuleert om bijeenkomsten te organiseren om defecte of kapotte artikelen te herstellen. Onder deze paraplu richtten Kees Dekker en Anne-Marie de Groot -van de toenmalige Dorpsraad- op 19 juni 2013 een Repaircafé voor Lieshout op. Dat was de allereerste in Laarbeek. Later kwam Beek & Donk met een eigen Repaircafé en een jaar of drie geleden kwam ook Aarle-Rixtel met dit initiatief. Ondanks de toename van deze reparatiemogelijkheden blijken de monteurs nog ruim voldoende aanbod te hebben: een teken dat ze duidelijk voorzien in een behoefte.

 Alleskunners

De monteurs van het Repaircafé zijn echte alleskunners. Meestal repareren ze kleine huishoudelijke en/of elektrische apparaten. Maar ook voor het repareren van kleding staan ze gereed, net als het herstellen van kleine meubels, rollators of fietsen. Het team dat bestaat uit Carlo Habraken, Henk Duiveman, Piet van der Graaff, Ben Swinkels, Ad Verbakel, Annemarie van der Schouw, Hans Tilburgs, Bart van Kaathoven en Giel Reijnders is dan ook zeer ervaren en heeft zowel kennis van elektronica, als van timmerwerken en rollend materieel als van textielwerken. Een brede kennis die ook nodig is om het brede aanbod te verwerken. Het team heeft in die 12,5 jaar wel wat wijzigingen ondergaan: zo is Harrie van den Berg -die een top-fietsenmaker was- net als Hans Roijakkers helaas overleden. Gelukkig zijn hun posities weer ingenomen door bekwame opvolgers waardoor eigenlijk geen enkele klus voor hen te ingewikkeld wordt. De praktijk toont dan ook aan dat zo’n 70% van de aangeboden reparaties slaagt.

Derde woensdag van de maand

Eens per maand komt het team bij elkaar. Iedere derde woensdag van de maand zijn ze (van 13:30 tot 16:00 uur) te vinden in de voormalige jongerenruimte van het Dorpshuis in Lieshout. Coördinator Giel Reijnders ontvangt daar dan de klanten en zorgt dat de reparatie bij een van de deskundigen wordt ondergebracht. Onder het genot van een kopje koffie en een gezellig praatje wordt dan de reparatie verricht, waardoor het sociale aspect van het Repaircafé mooi met de reparatie gecombineerd kan worden. Kom gerust ook eens langs met uw defecte apparaat. Wie weet, kunnen de leden van het Repaircafé het voor u herstellen.