Dorpsraad Lieshout werkt jaarplannen weer bij

Ook dit jaar heeft de Dorpsraad Lieshout haar cyclus met jaarplannen opgepakt. In het beleidsplan van de Dorpsraad staat immers dat jaarlijks doelstellingen moeten worden benoemd en plannen moeten worden gemaakt om die doelstellingen te bereiken. Alleen dan -vindt de Dorpsraad- kan de aandacht aan de juiste zaken gegeven worden en dus focus worden gehouden. Uiteraard wordt er ook teruggekeken naar de behaalde resultaten.

Beleidsplan
Dorpsraad Lieshout heeft een stabiel beleidsplan waarin ze allerlei zaken hebben vastgesteld als: Wat is en doet de Dorpsraad Lieshout ? Wat is hun doel ? En wat is hun missie ? Wie zijn zij en met welke aandachtsvelden willen zij zich bezig houden ? En, hoe doen ze dit ? In de jaarplannen willen de leden van de Dorpsraad vooral antwoord geven op de laatste twee vragen: met welke aandachtsvelden willen zij zich (het komend jaar) bezig houden en hoe willen ze dat doen. Met een juist antwoord op deze vragen kan de juiste focus gegeven worden.

Actuele zaken
Helaas kan niet alles gepland worden. Voor actuele zaken of voorvallen kunnen geen plannen gemaakt worden, zo lijkt het. Die zaken kunnen worden opgepakt zodra ze zich voor doen, maar zouden ook al enigszins voorzien kunnen worden. Dat kan bijvoorbeeld door alvast -in het beleid- vast te leggen hoe met actuele zaken omgegaan moet worden. Hoe antwoorden we op een leefbaarheidsinitiatief ? Hoe ondersteunen we een voorstel naar het juiste loket ? Hoe kunnen we initiatieven begeleiden ? Dat zijn vragen die in het beleid worden vastgelegd en als draaiboek dienen voor momenten dat er zich onverwachte en actuele zaken voor doen.

Jaarplansessie
Vanwege de gewenste focus gaan de leden van de Dorpsraad Lieshout zich nu op de aandachtsvelden richten die expliciet benoemd zijn in het beleidsplan: Wonen, Verkeer en verkeersveiligheid, Zorg en welzijn, (Winkel)voorzieningen en Communicatie. Daarbij komen natuurlijk de actualiteiten als de ontwikkeling van het plan voor de Heuvel. Alle leden gaan ook hun plannen voor het lopende jaar evalueren en dus ook nieuwe plannen voor hun aandachtsgebied maken. Deze jaarplannen worden gezamenlijk definitief gemaakt, zodat de leden daarna met hun plannen aan de slag kunnen.

Heb je vragen over waar de Dorpsraad Lieshout zoal mee bezig is ? Of wil je weten wat hun doelstellingen zijn ? Kijk dan eens op de site van de Dorpsraad via www.dorpsraad-lieshout.nl.

Tekst bij foto: Cees Dingemans is de secretaris van de Dorpsraad Lieshout: hij ziet er ook dit jaar weer op toe dat de jaarplannen geëvalueerd én gemaakt worden.