Dorpsraad Lieshout feliciteert gedecoreerden en wil graag meer “lintjes” in Lieshout

Vrijwilliger is draaipunt

Veel maatschappelijke organisaties drijven op de “onbetaalde krachten”. Ze zitten in het bestuur, ze geven training of les, ze ruimen de boel op of ze zetten zich in voor anderen. Op heel veel verschillende manieren maken vrijwilligers zich nuttig in de maatschappij. Sterker nog: het maatschappelijke leven -óók in een dorp als Lieshout- draait voornamelijk op “deze sterkhouders”.  De meeste krachten doen hun werk in de luwte. Op de achtergrond zijn ze vaak de smeerolie waar de (maatschappelijke) organisaties op draaien. Ondanks dat ze zo belangrijk zijn komen ze nauwelijks op de voorgrond en worden ze niet echt openlijk gewaardeerd. Dorpsraad Lieshout zou daar graag verandering in willen brengen en degene die zich belangeloos inspannen vaker op een voetstuk plaatsen; het voetstuk dat ze verdienen.

Lintje

Er zijn verschillende mogelijkheden om vrijwilligers in het zonnetje te zetten. Binnen de gemeente Laarbeek bestaat naast het “vrijwilligerscompliment” ook de “vrijwilligerspenning”. Deze penning kan aangevraagd worden voor degene die het verdienen. Ook is er, landelijk gezien, natuurlijk de “Koninklijke onderscheiding” in de vorm van “een lintje”. Ook dat is een mooie, zéér waardevolle waardering voor een vrijwilliger die zich maatschappelijk inzet.

Start nu met aanvragen !

Dorpsraad Lieshout zou graag zien dat deze waarderingen -met name het Koninklijke lintje- vaker aangevraagd zouden worden. De mogelijkheden om de vrijwilliger te eren zijn er immers: er van gebruik maken zou meer aandacht moeten krijgen en concreet opgepakt dienen te worden. Iedereen kent immers wel iemand die zo’n waardering écht zou verdienen. Dorpsraad Lieshout vraagt dan ook graag de aandacht hiervoor. In praktijk is het overigens heel wat werk om een vrijwilliger aan te dragen voor bijv. een lintje: begin er dus op tijd mee ! Wie pakt de handschoen op en zorgt dat degene die het verdient binnenkort eens op het -welverdiende- voetstuk wordt geplaatst ? Meld u bij de gemeente Laarbeek en zij helpen u graag verder.