Dorpsraad Lieshout feliciteert jubilerend Repair Café

Op 17 mei 2023 is het exact 10 jaar geleden dat er voor de allereerste keer een “Repair Café” in Lieshout gehouden werd. Onder de naam “Repair Café Laarbeek” gingen de Lieshoutse vrijwilligers -op initiatief van Kees Dekker en Annemarie de Groot-  van start. Als werkgroep van de Dorpsraad is het Repair Café inmiddels uitgegroeid tot een waar instituut waar de inwoners al 10 jaar terecht kunnen met hun defecte apparaten. Dorpsraad Lieshout feliciteert de vrijwilligers dan ook van harte !

Repair Café
“Het Repair Café redt al tien jaar apparaten van de afvalberg. Is je laptop, fiets, broek of lamp kapot ? Dan kun je meteen een nieuwe kopen maar je kunt ook naar het Repair Café gaan. Daar zitten vrijwilligers die weten hoe je een apparaat of kledingstuk dat kapot is, kunt repareren. Zo hoef het  minder snel weg te gooien en dat is weer goed voor het milieu”. Met dit duidelijke statement is de stichting Repair Café jaren geleden begonnen met het inspireren van lokale vrijwilligers om in hun dorp of stad óók een Repair Café te beginnen. “Veel kapotte voorwerpen blijken overigens relatief eenvoudig te repareren” stelt de stichting “mensen hebben helaas maar weinig reparatiekennis waardoor repareren hen niet lukt. Mensen weten niet eens dat simpele handelingen zoals schoonmaken, ontkalken of smeren problemen voorkomt én oplost”.

10 jaar in Lieshout
In Lieshout proberen de vrijwilligers al 10 jaar invulling te geven aan deze uitgangspunten. Onder coördinatie van Giel Reijnders werken de vrijwilligers iedere derde woensdag van de maand in het Dorpshuis in Lieshout. De negen vrijwilligers zitten dan klaar om de kapotte spullen te beoordelen en in veel gevallen ook meteen te repareren. Met uitzondering van de corona-periode is de afgelopen 10 jaar dan ook heel wat gerepareerd. Overigens komen de vrijwilligers en hun klanten niet alleen bij elkaar om te repareren. Een praatje hoort er ook bij en samen repareren schept een band.

Naaister gezocht
Dorpsraad Lieshout ondersteunt het Repair Café ook al 10 jaar omdat het nadrukkelijk bijdraagt aan het samenbrengen van inwoners en daarmee vergroten van de sociale cohesie. Overigens kan het Repair Café nog steeds een extra vrijwilliger gebruiken: een naaister. Wil jij ook gezellig anderen helpen met de reparatie van kapotte kleding of textiel ? Neem dan contact op met Giel Reijnders via 06-58842046 of giel.r@live.nl of leg contact met de Dorpsraad via info@dorpsraad-lieshout.nl: zij helpen u graag verder.