Dorpsraad Lieshout blij met beheerders sporthal én visie gemeente

Dorpsraad Lieshout is niet alleen blij dat het ondernemers-echtpaar Huijbers het beheer van sporthal de Klumper op zich heeft genomen. Ze zijn ook blij met de visie van de gemeente Laarbeek die het sociale belang in ziet van deze sporthal en de bijbehorende kantine. Wethouder Slaets onderstreepte dat sociale belang nadrukkelijk bij de gezellige en snel-maar-goed georganiseerde “inauguratie” van de nieuwe beheerders.

Voor het blok
Door het plotselinge opzeggen van de vorige beheerder in het voorjaar 2022 werd de gemeente voor het blok gesteld om snel een oplossing te vinden voor het beheer van sporthal de Klumper. Diverse sportverenigingen hebben hier immers hun thuishonk en beschouwen de kantine als hun huiskamer. Niet alleen moest er dus een oplossing gevonden worden voor het onderhouden van de sporthal en kleedlokalen, maar moest er tevens iemand komen die “tussen de verenigingen” komt te staan. De exploitatie van de kantine van de sporthal is immers vooral sociaal en minder commercieel.

Snel overeenstemming
Toen het pas getrouwde paar Ruud en Annemarie Huijbers zich aandiende was het snel beklonken. Deze ras-Lieshoutenaren, mét enige horeca ervaring, kennen de verenigingen immers goed. Ruud Huijbers is zelf lid van Badminton Club Lieshout die op de woensdagavonden de sporthal vult. Ook de andere gebruikers als basketbalvereniging, judoclub en korfballers zijn geen onbekenden voor het duo.

Visie
Nadat het paar getekend had organiseerde de gemeente razendsnel een bijeenkomst om de nieuwe beheerders voor te stellen aan de verenigingen én de Dorpsraad. Wethouder Monica Slaets greep de bijeenkomst ook duidelijk aan om haar visie op de sporthal én de kantine te delen. Met uitspraken over het grote belang van een “derde helft” en het hebben van een “huiskamer voor de verenigingen” benadrukte ze het sociale belang. De Dorpsraad onderschrijft haar visie graag. (Sport)verenigingen dragen immers behoorlijk bij aan de sociale cohesie in het dorp en moeten daarom de beschikking kunnen hebben over de benodigde ruimtes: alleen dan kunnen de verenigingen floreren en de inwoners verder bij elkaar brengen. Dorpsraad Lieshout is dan ook erg blij met de nieuwe beheerders én de visie van de gemeente op het beheer van de Lieshoutse sporthal.