Dorpsraad Lieshout verdiept zich in Laarbeekse energieplannen

De gemeente Laarbeek is ambitieus op het gebied van “de energie-transitie”. Zij heeft zich een aantal doelen gesteld die ze op meetmomenten in 2030 én 2050 wil bereiken. Deze doelen zijn overigens weer afgeleid van het mondiale klimaatakkoord dat in Parijs is gesloten. Echte resultaten moeten immers op locatie, in het dorp dus, behaald worden. Ook voor Lieshout gaat deze ambitie gevolgen hebben: vandaar dat Dorpsraad Lieshout zeer geïnteresseerd de presentaties heeft bijgewoond en doorgenomen.

Leefbaarheid
Dorpsraad Lieshout heeft in haar missie staan dat zij de “leefbaarheid in de kern Lieshout (als onderdeel van de gemeente Laarbeek) wil optimaliseren”. En, dat willen ze niet alleen op korte termijn; ook op lange termijn. Om die reden volgen zij met veel interesse de stappen die de gemeente Laarbeek op het gebied van invulling van het klimaatakkoord wil zetten. Graag wil de Dorpsraad immers Lieshout ook op lange termijn “behouden”; ook voor de kinderen van de huidige kinderen

Plan van aanpak
Gemeente Laarbeek heeft nu een eerste plan van aanpak gemaakt en deze gedeeld in een presentatie. Uiteindelijk wil de gemeente een gefundeerd plan per dorpskern maken sámen met de inwoners en andere belanghebbenden. In dat dorpsplan zal een visie ontwikkeld worden op een toekomstbestendig dorp. Ook zal uiteindelijk een concreet stappenplan en planning ontwikkeld worden en, uiteraard, hoort hier ook een financieel plan bij.

Aardgasvrij
In de Laarbeekse plannen liggen Mariahout samen met het buitengebied voorop met een aanvang in 2022, direct gevolgd door Aarle-Rixtel met een aanvang, naar verwachting, in 2024. Op een later moment zijn ook Beek en Donk en Lieshout aan de beurt: naar verwachting zal dat rond 2030 zijn. In de plannen wordt onder andere uitgegaan van (uiteindelijk) aardgasvrij wonen. Voor dat aardgasvrij wonen worden alternatieven onderzocht als een warmtenet of warmtepomp. Ook is duurzaam gas wellicht een alternatief.

Eerste stap: energie besparen
Met de presentatie heeft de gemeente Laarbeek de eerste stappen gezet naar een invulling van de energieplannen voor de toekomst. Dorpsraad Lieshout is blij te zien dat de gemeente Laarbeek samen met de inwoners deze plannen verder vorm wil geven. Belangrijk daarbij is het motto dat “de meest groene energie de energie is die niet gebruikt wordt”. Om die reden is energie besparen altijd de eerste stap.