Gemeenteraad op bezoek bij Dorpsraad Lieshout

Dorpsraad Lieshout heeft het vierjaarlijkse bezoek van de gemeenteraad aangegrepen om de aandachtsgebieden te presenteren waar de Dorpsraad dagelijks mee bezig is. Ook hadden enkele verenigingen gereageerd op de oproep om hun issues voor te leggen aan de gemeenteraad. Al-met-al was het een informatieve bijeenkomst waardoor de gemeenteraad duidelijk inzichtelijk heeft gekregen waar Dorpsraad Lieshout voor staat en wat er speelt in het dorp.

Raadsvisitatie
De gemeenteraad was in grote getalen komen opdagen bij de “raadsvisitatie” in Lieshout. Oók de drie wethouders én burgemeester Frank van der Meijden gaven acte-de-précènse; volop aandacht dus voor de Lieshoutse beslommeringen. Ieder jaar bezoekt deze delegatie één van de vier Dorpsraden die de gemeente Laarbeek rijk is; zo komt ieder dorp dus om de vier jaar aan de beurt.

Verbindende rol
Dorpsraad-voorzitter Frank van Elderen trapte de presentaties af met een hartelijk welkom en een uitleg over het functioneren van de Lieshoutse Dorpsraad. Net als in de daarop volgende presentaties werd duidelijk aangegeven dat de Lieshoutse Dorpsraad een verbindende, neutrale functie heeft en (Lieshoutse) burgers helpt om bij het juiste loket te komen en initiatieven ondersteunt om “van de grond te komen”. Deze zaken voeren zij niet zelf uit; zij richten zich vooral op het faciliteren zodat initiatiefnemers de handen vrij hebben om een volgende stap te kunnen zetten.

Aandachtsgebieden
Na de inleiding volgden presentaties over de belangrijkste aandachtgebieden die de dorpsraad heeft: verkeer en verkeersveiligheid, zorg en welzijn, wonen, (winkel)voorzieningen en leefbaarheids-initiatieven. Bij alle aandachtgebieden werden de doelen waar nu aan gewerkt wordt gepresenteerd en werden behaalde doelen getoond. Ook communicatie kreeg de volle aandacht: Dorpsraad Lieshout wil zich immers zo goed mogelijk zichtbaar maken zodat de Lieshoutenaren weten wat er speelt en waarmee ze bij de Dorpsraad terecht kunnen

Lieshoutse verenigingen
Na de aandachtgebieden was er aandacht voor de Lieshoutse verenigingen. De toneelvereniging greep deze kans aan om (vooral jeugdige) leden te werven en hun activiteit en programma onder de aandacht te brengen. Ook de Heemkundekring had een boodschap voor de raadsleden: zij willen er voor waken dat zoveel als mogelijk de huidige gebouwen behouden blijven ondanks de ontwikkelingen: een mooi voorbeeld is de herontwikkeling van het Lieshoutse raadhuis, waar met behoud van de gevel én de uitstraling tóch mooie appartementen ontwikkeld worden.

Lovende woorden
Na afloop had burgemeester van der Meijden lovende woorden voor de overzichtelijke en duidelijke  presentatie en voor het werk van de Dorpsraad. Vooral de neutrale houding en het streven om burgerinitiatieven te ondersteunen en te kanaliseren werd zeer gewaardeerd. Door deze opstelling kunnen de initiatieven goed op de juiste plaats neergelegd worden, waardoor deze beter mee genomen kunnen worden in het beslissingsproces. Hierdoor gaat de Dorpsraad niet op de stoel van de politiek zitten maar zorgt ze wél dat de politiek volledig geïnformeerd wordt.