“Wonen” óók belangrijk aandachtsveld voor Dorpsraad Lieshout

In het document waarin de Dorpsraad Lieshout haar beleid in heeft vastgelegd staat “wonen” heel duidelijk vermeld als permanent aandachtsveld. De Dorpsraad ziet “wonen” immers onlosmakelijk verbonden aan de leefbaarheid van het dorp Lieshout en een belangrijke bijdrage vormen in de sociale samenhang. “Scheef-wonen” kan immers die samenhang behoorlijk verstoren.

Aandacht
Naast “verkeer en verkeersveiligheid”, “zorg en welzijn” en “(winkel)voorzieningen” is “wonen” het vierde permanente aandachtsveld van de Dorpsraad Lieshout. Deze vier aandachtsvelden hebben, zoals de naam al zegt, steeds “de aandacht” doordat leden van de Dorpsraad dit vast in hun portefeuille hebben zitten. Claudia Jongerius heeft het aandachtsveld wonen naar zich toe getrokken zodat de Dorpsraad hier de juiste aandacht aan kan besteden. Claudia combineert dat overigens met het secretariaat van de Dorpsraad.

Belangrijke rol
Dorpsraad Lieshout wil graag een belangrijke rol spelen bij zaken als woningbehoefte, woningbouw en toewijzing van (huur)woningen. Voor dat doel zet de dorpsraad (jaarlijks) beleidsdoelen op waarin voldaan wordt aan de behoeftes van de inwoners (denk aan jeugdhuisvesting, levensbestendigheid van woningen, toewijzing huurwoningen, etc.). Aan de ene zijde zal de Dorpsraad dus de behoeftes in kaart brengen en delen met de gemeente Laarbeek, woningstichtingen en ontwikkelaars. Aan de andere kant wil de raad betrokken zijn bij de ontwikkelingen om zo de behoefte en het aanbod bij elkaar te kunnen brengen.

Actualiteiten
Naast beleidzaken, waar de Dorpsraad graag bij betrokken is, zijn er ook veel actualiteiten op het gebied van “wonen”. Het plan voor de nieuwbouw in de Baverdestraat is er bijvoorbeeld een waar zaken als soort woning en de toewijzing een rol spelen. Zo ook bij het -inmiddels in ontwikkeling zijnde- Heuvelplan, waar in het huidige plan óók een aantal appartementen zijn opgenomen en waardoor natuurlijk weer een nieuwe “woonplek” ontstaat op de plaats waar de huidige Jumbo-supermarkt staat.

Niet individueel, maar algemeen
Uiteraard gaat de Dorpsraad niet over individuele gevallen of specifieke woonaangelegenheden, maar wél over algemene zaken en algemene ontwikkelingen. Heeft u algemene vragen over dat soort ontwikkelingen op het gebied van wonen in of om Lieshout of initiatieven waar de dorpsraad bij kan ondersteunen ?
Kijk dan op www.dorpsraad-lieshout.nl en leg uw vragen en initiatieven neer bij de Dorpsraad. Zij ondersteunen u graag met raad en daad en helpen u naar het juiste loket.